Om information om användaren saknas kan inte alla transportörens uppgifter sparas i bisättningsjournalen vid inlämning av tom urna. Vi har förtydligat felmeddelandet så att användaren förstår att journalen blir uppdaterad men att inte all information om transportören kommer med.
En bugg gjorde att ett namn på en bokad person-resurs (t.ex. präst eller vaktmästare) ibland visades som lokal för en begravning då en bokningsbeställning hade tagits emot. Felet är nu rättat.
När man gör ett utskick till kontakt från
bisättningsjournalen så ska utskicksfliken
uppdateras och visa att det finns ett utskick.
Det gäller om man gör ett Utskick och ett Digitalt
Utskick.
Tidigare visades utskicket under fliken om man uppdaterade med
F5 men nu skrev uppdateringen automatistkt så fort ett
utskick skapas.
I rutinen Aktuella kremationer har vi nu lagt till ytterligare ett standardurval. Urvalet heter "Kräver direktkremationsintyg" och är tänkt att användas av de förvaltningar som vill ha ett särskilt intyg för direktkremation.
Det har tidigare funnits ett fel som har gjort att utritningen av platser i bisättningslokalerna ibland visats med en förskjutning. Nu är det rättat så att både styrvärdet och placeringsfunktionen visar platserna på korrekt sätt.
Reglerna för GDPR-gallring säger att borttagna kunder ska gallras. Om en kund också är en begravningsbyrå med enskild firma fanns tidigare en risk att även begravningsbyrån gallras. Vi har uppdaterat regeln och gallrar inte längre kunder som också är begravningsbyråer med enskild firma.
När ett utskick eller en digital signering görs finns det nu möjlighet att fylla i ett bevakningsdatum för att underlätta uppföljning.
Vi har haft ett fel som gjort att anhörig läggs upp på nytt på adressuppgiftsfliken varje gång en inlämning sker, nu är det rättat och anhörig visas återigen bara upp en gång.
Tidigare har rutinen Aktuella kremationer inte kunnat hantera en avliden med oklart begravningsdatum av formen ÅÅ-MM-00. Det är nu rättat.
FOR rapporten 8040 "Kvittens vid utlämnande av
aska" finns nu i bisättningsjournalen under
bisättningskontakter.
Den går att skicka som vanligt utskick och som digitalt
utskick.
Nu finns rapporten 'Medgivande för direktkremation' tillgänglig i Bisättningsjournalen. Rapporten kan skickas ut som vanligt och är även integrerad med tjänsten för digitala signeringar för de som använder denna funktion
Nu kan den som har delprogramsansvar i Bisättningen eller har GBS-rollen Aveny Bisättning Administratör komma åt funktionen "Avsluta bisättningsjournaler i urvalet" genom att högerklicka på bisättningsjournalens innehållsflik.
Vi har gjort om kalendervyerna i Nya Aveny Bokning. Utöver en ny design och något justerade färgnyanser finns översiktsvyer för dag och vecka (2 olika). En ny kalendervy för arbetsvecka (måndag-fredag) finns nu också.
I vissa fall öppnades rutan Resursval utanför skärmen/programmet. För användaren verkade det då som att programmet inte fungerade längre eftersom det inte gick att komma vidare. Felet är nu åtgärdat.
Du får nu ditt favoriturval (stjärnmarkerade urval) som starturval automatiskt när du öppnar kalendern.
När en övrig aktivitet utan verksamhetstyp sparades kunde det i vissa lägen komma upp ett falskt felmeddelande om att en verksamhetstyp måste väljas, detta är nu åtgärdat.
Det går nu att filtrera även resurser som innehåller en inledande siffra eller svenska bokstäver i sitt resurs-ID. På grund av en bugg i filtreringsfunktionen på hemsidan visades inga lediga tider för dop eller vigsel vid filtrering som inkluderade sådana resurser.
Nu visar Nya Aveny även platsen från en Outlookbokning om den information finns. Om t.ex. en medarbetare är bokad i Outlook i en viss lokal, så syns den lokalens namn från Outlookbokningen i medarbetarens kalender även i Nya Aveny.
Aveny visade tider för Outlookbokningar felaktigt under sommartid kommande år (2026, 2027 o.s.v.). Årets bokningar visades korrekt. Om det t.ex. fanns en Outlookbokning 1 juli 2026 kl 12-14 läste Aveny in denna och visade den felaktigt kl. 11-13. Detta är nu rättat och Aveny tar hänsyn till om det är sommartid.
Tidigare har det i Nya Aveny Bokning gått att välja bland alla verksamhetstyper som var aktiverade i någon bokningsgrupp. Nu visas endast de verksamhetstyper som är aktiverade för den bokningsgrupp som valts för aktiviteten och som användaren är behörig till.
Vi har förbättrat användarvänligheten i kalendern genom att lägga till en knapp intill datumfältet. När du klickar på knappen kommer du direkt till innevarande dag eller vecka i kalendervyn, vilket gör det snabbare och enklare att navigera i bokningskalendern. Du kan fortfarande även använda Home-tangenten när datumfältet är markerat för att nå samma funktion.
När en gudstjänst av bokades och sedan publicerades för webbokning av dop eller vigsel föreslog programmet tidigare alltid ett dop och en vigsel. Detta behövde alltid ändras så att det blev rätt för dopgudstjänster och vigselgudstjänster, där man alltid önskar enbart dop respektive vigsel. Nu föreslår programmet endast dop för dopgudstjänster och vigsel för vigselgudstjänster.
Det går nu att publicera begravningar internt i Aveny Bokning. Begravningar skickas aldrig till Svenska kyrkans kalender utan visas endast på informationsskärmar med internt innehåll med synkning via Aveny Framsidan.
I statistikrapporteringen på en mobil slipper du nu att välja att gå till nästa aktivitet när du matat in statistik och klickat på spara. Programmet går nu direkt till nästa aktivitet. Detta är samma sätt som det fungerade i Statistikappen, och även i fakturaattesten i Nya Aveny.
Det gick i vissa lägen att ta bort en resurs från en aktivitet trots att användaren saknade behörighet för detta. Nu är detta rättat.
Nu finns en kolumn som visar senaste tidpunkt för export för varje årsbaserad statistikkatergori från Aveny till Svenska kyrkans statistikdatabas. Datum och tid uppdateras varje gång ett nytt värde har skickats över. Det går att registrera årsbaserad statistik för ett år fram t.o.m. 20 januari efterföljande år.
Pga en bugg kunde läsbehöriga ändra inställningarna för värme på en aktivitet i Nya Aveny på en mobiltelefon. Detta är nu rättat. Läsbehöriga kan fortfarande se vilken värmeinställning som är gjord, men det går inte längre att ändra värdet.
För resurser med avstängd dubbelbokningsvarning kommer inte längre varning för dubbelbokning vid bokning av en enskild aktivitet i Nya Aveny Kalender. Detta kommer även att fixas för repeterade aktiviteter framöver.
VI har gjort några små justeringar så att bevakningsfunktionen i Nya Aveny Bokning ska fungera bättre. I vissa lägen stod det att aktiviteten redan var bevakad av användaren, trots valet inte slutförts, det är nu rättat. Det går nu också endast att välja ett bevakningsdatum som är tidigast idag.
Resurser som inte publiceras till hemsidans kalender visas nu inte heller i Boka dop/vigsel-tjänsten på hemsidan.
För bättre överblick och för att snabbare hitta en specifik resurs bland många har vi gjort så att resurserna visas i tre kolumner, uppdelat på plats, person och övriga resurser. På en mobiltelefon är funktionen oförändrad eftersom det där normalt sett endast får plats en kolumn i visningen.
Nu kan Aveny automatiskt uppdatera församling på bokade aktiviteter då en platsresurs får ett nytt enhets-ID. Användaren kan välja från vilket datum ändringen ska göras.
För att ändra en tid för en resurs i en bokning behövde användaren tidigare radera tecken för tecken och sedan skriva in en ny tid. Nu räcker det att klicka på fältet för att markera hela tiden, och därefter skriva in en annan tid.
Vi har implementerat en klickbar tidväljare för mobila enheter som gör det enklare att välja och ändra tider i aktiviteter utan att behöva använda mobilen/paddans tangentbord.
Eftersom den typiska användaren av Nya Aveny Bokning aldrig har behov av att se eller välja bokningsgrupp för en aktivitet har vi tagit bort detta från sin gamla placering mitt i aktivitetsformuläret. Det är ovanligt att man behöver byta bokningsgrupp, och funktionen hade en alltför framträdande plats som mest förvirrade användare.
En bugg gjorde att det inte gick att välja bort att visa färger på olika aktivitetstyper i kalendern om en användare en gång valt detta. Detta är nu rättat och det går att stänga av färgerna om så önskas.
Länken visar nu kontrollattestantens signatur i stället för den tidigare attestantens. Det innebär att korrekt signatur visas när man klickar på länken.
Konteringskoden "Utbetald kollekt" sätts nu automatiskt för utanordningar istället för att fråga användaren, både vid avprickning i återredovisningen och vid manuell bokföring. Detta gäller när bokföringsorderns baskonto har "utbetald kollekt" som en av sina konteringskoder.
Vid sökning på gamla bokföringsorder och utanordningar via urval blir det nu tydligare i vilket fält som sökning kan göras på rubriker. Fältet heter nu "Rubrik" istället för “Text”.
Det är nu möjligt att ställa in så att det skapas en bokföringsjournal per användare för manuella verifikationer. Inställningen gäller de verifikationer som skapats i rutin "Verifikationsregistrering" eller via funktion "Skapa ändringsverifikation".
De fyra standardmallarna för insamlade kollekter som tidigare fanns i styrvärdet Bokföringsmallar har tagits bort. Detta eftersom integrationen mellan KOB och Aveny gällande insamlade kollekter nu finns tillgängligt för alla enheter.
Nu kan baskonto enkelt läggas till i bokföringsmallen även om det finns en dubblett av kontonumret.
Vår nya funktion låter dig importera data från Excel till Bokföringsorder. Kopiera, klistra in och du är klar – perfekt för omfattande redovisningsmaterial eller annan förberedd kontering.
Vi har löst ett tekniskt problem som uppstod när gravplatsnummer innehöll specialtecken (som kolon eller kommatecken). Tidigare kunde bilder på dessa gravplatser inte flyttas eller tas bort. Felet är nu åtgärdat och bildhanteringen fungerar som den ska.
När gravrättstiden ändras kan du se hela
historiken genom att klicka på trepunktsmenyn. Du
får då en fullständig översikt över
hur gravrättstiden har justerats över tid.
Ett tidigare problem med låsta fält som
förhindrade anteckningar har nu åtgärdats.
Systemet tillåter nu dokumentation genom
anteckningsfunktionen.
Vi har genomfört en förbättring som gör
det möjligt att skicka digitala gravsättningsintyg
även för personer med skyddad ID.
Tidigare: När vi hanterade ärenden för personer
med skyddad ID var alla fält låsta, vilket gjorde
att gravsättningsintyg enbart kunde skickas via
traditionella metoder.
Nu: Vi har låst upp fälten för
ärendenummer och funktionen "skicka intyg".
Detta innebär att ni nu kan skicka
gravsättningsintyg digitalt även för personer
med skyddad ID.
Övriga fält förblir låsta för att
säkerställa att personuppgifterna skyddas i enlighet
med gällande regler.
Kartans temafunktion innehåller flera standardurval för dig som användare. Temat "Återtagna/Återlämnade" fungerade tidigare inte korrekt, men detta problem är nu åtgärdat. Temat fungerar nu som avsett.
Vi har nu uppdaterat visning av bild på vanvårdsfliken så bilden visas med samma kvalité som övriga bilder i grav.
Digitala signeringar finns nu i båda delprogrammen Grav
och Bisättning. Om du har behörighet till båda
delprogrammen kommer du i den nya rutinen för digitala
signeringar se alla signeringsförfrågningar. Om du
bara har behörighet till ett av de två delprogrammen
kommer du enbart att se de signeringar som tillhör det
aktuella delprogrammet.
Har du inte behörighet till rutinen, oavsett delprogram,
kommer du inte kunna göra digitala utskick.
De senaste inställningarna man gjort i rutinen "Fakturera gravskötsel" sparas, vilket gör att samma inställningar kommer att föreslås nästa gång rutinen öppnas.
När du skickar ut ett mail om digital signering ska det vara tydligt vilken församling/pastorat som är avsändare. Tidigare stod det AvenyID som avsändare, nu visas församlingens/pastoratets namn.
Vi har uppdaterat utskriftsvyn med ett nytt fält för gravsättningsort. Aveny hämtar automatiskt denna uppgift från adressen i bolagsuppgifterna. Du kan även ändra gravsättningsorten manuellt vid behov. Alla uppgifter som du skriver in i utskriftsvyn sparas i rapporten under händelser.
Vi har förbättrat funktionen för hämtning
av den avlidnas uppgifter i följande rapporter:
Gravrättsinnehavarens medgivande till
gravsättning
Medgivande till gravsättning i
askgravlund/kolumbarium"
Nu fungerar trepunktersknappen i dokumentkortet mer förutsägbart. Knappen är alltid synlig och visar tydligt när den inte kan användas genom att bli grå och inaktiv istället för att försvinna när du håller muspekaren över den.
Åtgärdat visningsfel vid bevakning över flera diariegrupper och löst problem med att återladda bevakade aktivitets urval vid programstart.
Tidigare var det bara möjligt att dra in bildfiler med ändelserna jpg, png, gif och bmp till bildflikar i till exempel rutin Grav. Nu har vi lagt till stöd för jpeg-filer också, så att du kan använda alla dina bilder oavsett vilket filformat de är sparade i.
I Aveny visas nu Windows egen standardfildialog när du vill hämta dokument. Detta ger dig tillgång till bättre sökfunktioner och ett modernare gränssnitt som du känner igen från andra Windows-program.
Nu när bisättningens avhämtare går att
sammankoppla med kremationsjournalens avhämtare vill ni
såklart kunna söka ut avhämtare på ett
enkelt sätt.
Vi har lagt till ett nytt fält för avhämtare.
Det nya fältet tittar både på avhämtare
från bisättning och kremation och ersätter
standardkolumnuppsättningens gamla kolumn för
avhämtare (som tidigare bara tittade på värden
inskrivna i kremationsjournalen).
Egna kolumnurval och egna sparade urval behöver ses
över för att ta med det nya
avhämtarfältet.
Det är nu möjligt att skicka påminnelser för även erbjudanden via central utskrift istället för att behöva posta dem själv.
Ibland har ekonomen behov av att bevaka när en
kundfaktura blir betald. Ett exempel är om man fakturerar
en löneskuld till en anställd som slutat, och
när fakturan är betald så behöver ekonomen
återkoppla till lönehandläggaren.
Nu finns det stöd för detta i Aveny.
I rutin Importera orderunderlag döljs nu adressuppgifter för kunder med skyddad adress och ett tydligt felmeddelande med ordernummer visas för att du enkelt ska kunna hantera ordern i försystemet.
Postnummer och ort krävs inte längre för kunder med utländska adresser när du skapar order. Tidigare fungerade detta redan i ekonomiprogrammet, nu är samma förbättring tillgänglig i delprogram Grav, Bokning, Kremationsjournal och Bisättningsjournal.
Nu kan du aktivera ett nytt systemstöd för automatiserad momshantering på inkommande leverantörsfakturor.
Nu kan du ange valutakurs direkt när du registrerar en utländsk faktura, utan att först behöva klicka i fakturabeloppsfältet. Valutabeloppet beräknas automatiskt baserat på angiven kurs.
Det är nu möjligt att ställa in beloppsgräns för periodisering i Fakturaattesten baserat på pastoratets/församlingens storlek. Det är även möjligt att markera att specifika baskonton ska vara undantagna från angiven beloppsgräns.
I rutin Fakturabevakning kan du nu enkelt se om en dubblettvarning ignorerats när en faktura registrerats två gånger med samma fakturanummer och belopp till samma leverantör.
Referensfältet i den förenklade ankomstregistreringen färgmarkeras nu i de fall leverantören har registrerade referenser. Detta gör det lättare att se vilka leverantörer som har referenser tillgängliga när en faktura läses in utan någon tolkad referens.
Nu visas endast aktiva referenser i styrvärdet Leverantörsfakturareferenser och du kan själv inaktivera referenser du inte använder genom att klicka bort den nya kryssrutan "Aktiv". Du kan även markera flera referenser samtidigt för att inaktivera dem på en gång.
Bolagsverket kräver att enheter med fler än 249 anställda årligen rapporterar sina betalningstider. För att underlätta denna process har vi utvecklat en ny funktion i Aveny.
Du kan nu enkelt se vilka leverantörer som skickar e-fakturor och få bättre överblick över dina elektroniska fakturor. Vi har lagt till nya urvalsmöjligheter och kolumner som visar fakturaformat, så att du direkt kan se vilka leverantörer som skickar e-fakturor och inte.
Vi har ändrat namnen på några söndagar i Aveny Musik, för att de ska stämma med namnen i Svenska kyrkans nuvarande kyrkohandbok.