Det fanns ett fel där rapporter som inte använde layout inte fick behålla sitt egna sidhuvud eller sidfot. Det skall nu vara rättat.
Aveny behövde uppdateras för att kunna få ut
nya säkerhetsnycklar för kalender-API:et till
kunddatabaser.
Följande kopplingar fungerar nu igen:
* Hämta in församlingar till rutin
Hemförsamlingar
* Göra nya kopplingar till platsadministrationen på
platsresurser i Aveny
* Hämta in nya ämnesområden från
svenskakyrkan.se
Det gick inte att klicka eller dra i rullistan i urvalsfältet kyrkogård. Detta är nu åtgärdat.
När internräntan beräknas i rutin "Bokför internränta" kontrollerar programmet nu att beräkningen endast görs på anläggningstillgångar vars fördelning ligger inom den urvalsprincip som är markerad på anläggningsgruppen. Tidigare kunde anläggningstillgångar markerade med fördelningsmallar inkluderas trots att fördelningen låg utanför filtret på anläggningsgruppen. Felet är nu rättat.
Nu ska det gå att som en församling lämna in en kista utan att ange en transportör.
För personresurser skickas nu åter det externa resursnamnet till Nationella kalendern. Detta fungerade i det gamla API:et, men föll bort i den nya. För platsresurser har externt resursnamn ingen funktion vad gäller Nationella kalendern, här är det endast kopplingen till Svenska kyrkans platsadministration som styr publiceringen.
Aktiviteter utan koppling till Svenska kyrkans platsadministration kan nu skickas till Nationella kalendern och visas där. Det måste dock finnas ett enhets-id (församling eller pastorat) valt för resursen, eller på aktivitetens bokningsgrupp för att händelsen ska kunna publiceras.
Antal repeterade visade även borttagna repetitioner. Nu visas aktuellt antal.
Det går nu åter att markera både extern och intern publicering. Extern publicering är synkronisering till Svenska kyrkans nationella kalender (kalendern på www.svenskakyrkan.se). Intern publicering är till för de kunder som har en lösning med digitala skärmar som hämtar information direkt från Aveny.
Ett fel kunde uppstå när man skapade en gravsättning som en knuten aktivitet till en begravning. Gravsättningen kunde inte sparas och aktiviteten var tvungen att skapas separat. Felet fanns endast i vissa databaser. Det är nu åtgärdat.
Vi har arbetat med att öka prestandan i kalendervisningen i Nya Aveny Bokning. Det går nu betydligt snabbare att växla mellan olika dagar och veckor.
Vi har skapat en sidomeny till vänster om kalendern där du som användare kan se vilka resurser du valt att titta på i kalendervyn.
Eftersom det nya API:et för Svenska kyrkans nationella kalender endast tar emot publiceringar med sluttid så är valet för detta borttaget i Aveny.
Nu är noteringsfälten för extern/intern notering högre så att man ser upp till fem rader text. Om man skriver mer kan man scrolla i höjdled. Maximalt antal tecken är sedan tidigare 6000 tecken för dessa fält.
Nu kan man boka gudstjänster och övriga aktiviteter i Aktiviteter-rutinen. Det fungerar på samma sätt som i Kalender-rutinen.
Nu kan respektive användare också ta bort de aktiviteter som man är behörig att boka. Om man t.ex. är behörig att boka en gudstjänst, ska det också gå att ta bort gudstjänster.
Nu kan man skapa och ändra avvikande bokningstider för inbokade resurser på aktiviteter i Nya Aveny. T.ex. kan man boka en gudstjänst i Storkyrkan med aktivitetstid 11.00-12.00. Själva kyrkan kan ha en annan, avvikande bokningstid, t.ex. 10.00-12.30, prästen ytterligare en tid, 10:30-12:00 o.s.v. Dessa tider kallas ibland även "ställtid", "bufferttid", eller liknande.
Hittills har alla beta-testare med någon bokningsbehörighet kunnat boka och redigera såväl gudstjänster som övriga aktiviteter. Nu är boknings-behörigheterna de samma som i WebAveny, och endast de aktiviteter man har kunnat boka och ändra där kan man också boka och ändra i Nya Aveny.
Vi har flyttat ner filtreringsfältet och gjort det lite mindre. Genom att skriva in t.ex. ett resursnamn, titel eller verksamhetstyp kan du välja att filtrera/visa endast vissa aktiviteter i kalendervyn.
Det fanns en bugg i Aveny som gällde Outlook/Xbridge-synkning. Om det fanns flera Outlookbokningar med samma titel, starttid och sluttid i ett kalenderurval i Aveny så syntes inte dessa på alla resurser, utan endast på vissa. Detta är nu rättat.
Om man i tidigare versioner fyllde i statistikuppgifter på en aktivitet och därefter repeterade den, så följde statistiken med. Nu kopieras inte längre statistiken vid repetitioner.
Hittills har alla beta-testare kunnat komma åt att titta och boka i alla bokningsgrupper i Nya Aveny, oavsett behörighet. Nu går det endast att se och boka resurser som tillhör en bokningsgrupp man är behörig till.
Hos de kunder som valt att utesluta personuppgifter vid Xbridge-synkronisering visades tidigare inte titeln på bokningar som synkats över från Aveny till Outlook. Nu visas titlarna på Avenybokningar i Outlook med undantag för Dop, Vigsel, Dopkalas och Bröllopsfest, då dessa innehåller personuppgifter som ska skyddas enligt GDPR.
Nu kan endast användare med rätt behörighet välja att publicera en aktivitet till hemsidans kalender, eller ändra befintliga inställningar för detta. Behörigheterna för detta är de samma som i WebAveny, så om en användare kunnat kommat åt detta tidigare går det även i Nya Aveny.
Vid GDPR-gallring kan varje kund välja att använda Eniacs förslag till motivering av varför man lagrar en viss personuppgift. Texten angående syftet av lagring av personuppgiften "Diarium, avsändare" hänvisar nu till rätt paragraf i Kyrkoordningen, nämligen KO 55 kap 4 §.
Om en verifikation periodiseras, i rutin "Definitivbokning" eller rutin "Verifikationsregistrering", varnar nu programmet om inte alla konteringsrader är periodiserade.
Felaktig summering gjorde att period 13 visade 108,3% på jämförelsetalet. Detta är rättat och vid analys av period 13 visas nu istället 100%.
När du bokför en journal sker nu kontroll om det finns med några felaktiga periodiseringar bland de verifikationer som bokförs. Om det finns verifikationer med felaktiga periodiseringar visas ett felmeddelande och det går inte att bokföra journalen innan verifikationerna har korrigerats.
När gravplatsen har blivit vanvårdsmarkerad, så behöver ni meddela det för gravrättsinnehavaren. Nu finns det ett datumfält för delgivning på varje vanvårdsrad.
Standardinläsning av gravvårdsinventeringar kan ni nu själva hantera. Vi har även lagt till en rapport som ni använder för att få med aktuella gravplatsnummer och anordningar.
Nu är det tydligare om det som skrivits i ett fält bör/ska justeras. Varningar och fel visas med orange respektive röd ram och text.
Vid inloggning fälldes databasväljaren tidigare ut automatiskt och om muspekaren då var på fel ställe var det lätt att byta databas av misstag. Nu visas databaserna först när du börjar skriva i fältet eller när du klickar fram listan.
Nu kan man logga in i Windows-Aveny, WebAveny och Nya Aveny med sin epostadress eller sitt personnummer. Att logga in med epostadress har tidigare endast fungerat inom Ekonomitjänsten, men kan nu ställas in även för lokal inloggning. Systemadministratören kan nu också välja att tillåta inloggning med personnummer, men detta fungerar enbart med lokal inloggning och inte inom Ekonomitjänsten.
Valet att skriva ut blanketter för nyregistrerade kremationsjournaler hade fallit bort men är återställt i denna version.
I rapporten Kundreskontralista har vi förtydligat vad som ingår i de olika summeringsraderna. Rapporten summerar ihop såväl poster som inkluderas i kundreskontralistan, tillgodohavande på kunder som har öppna fakturor i kundreskontran, avtalskunder som har saldo på sina konton samt en total summering av fordran/skuld på de kunder som definieras i rapporten.
Återredovisningsfiler från Nordea som laddas ner med filformatet .nda accepteras nu av Aveny, så filändelsen behöver inte längre ändras till xml.
Om en periodiserad leverantörsfaktura makuleras omförs nu även de periodiserade verifikationerna i samband med att definitivbokföringen makuleras. Detta innebär att du inte längre behöver omföra de periodiserade verifikationerna manuellt.
I rutin Leverantörer finns det nu möjlighet att ta fram en lista som innehåller alla leverantörernas betalningssätt.
Nu går det att exportera ändringslogg för leverantörer till pdf-rapport via knapp ”Skriv ut”.
En uppdatering av kontrollen på clearingnummer har gjorts för utbetalningssättet Kontoinsättning, för att hantera betalningar från Danske Bank.